De toekomst van de QR-code in de mode

Foto: Frederik Beyens

“Wij halen onze inspiratie niet uit de mode, maar uit internationale steden, films en muziek” Rembert Van Cauwenbergh

Twee jaar geleden verkreeg Addmyberry het patent om QR codes met fashion te combineren. Vanaf juni 2014 breidden ze dit patent uit tot op alle soorten textiel. Zaakvoerder en gepassioneerd trendwatcher Rembert Van Cauwenbergh (32) vertelt samen met startend ontwerper Pjotr Waldrant (24) over de toekomst van de QR code en de keuze tussen de Lotto winnen of Kurt Cobain nog een keer live zien optreden.

Komt het nu omdat Rembert net terug is van Rock Werchter of omdat de stralende zon van de voorbije maanden noopt tot feestjes tot in de vroege uurtjes? Maar Addmyberry (AMB), het Antwerpse kledingmerk dat QR codes verwerkt in hun designs ademt een soort van partymood waarbij je in een roes de ander zijn T-shirt of sweater scant. Rembert : “Mensen vertellen mij dat ze wat later op de avond, wanneer de sfeer wat losser is, gevraagd worden om hun T-shirt te laten scannen. De scanners denken dat ze origineel zijn met hun vraag maar wij hebben in New York en LA uitgezocht of daar een markt voor is.” En die markt is er voorlopig in zes landen. Naast de Benelux zijn Frankrijk, Duitsland en de VS gewonnen voor de combinatie van mode en techniek. Rembert: “We maken kleren die iedereen draagt, zoals een T-shirt of een trainingsbroek en combineren dat met een steeds evoluerende technologie. Iedereen gebuikt vandaag Instagram of Facebook. QR codes zijn nog niet helemaal ingeburgerd maar kenners beweren dat we binnen vier à vijf jaar op de top zullen zitten van het gebruik.” Dat niet iedereen een smart Phone heeft, of een QR scanner kan downloaden op zijn gsm, vinden Rembert en Pjotr geen bezwaar. Rembert: “Bij elk T-shirt zit een handleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je de scanner gratis downloadt. Wist je trouwens dat er twee QR applicaties in de top 50 van de meest gebruikte apps voorkomen? Steeds meer mensen geraken ermee vertrouwd en ook de apps zelf zorgen voor een meer efficiënte omzetting van de codes naar info.”

Cd is passé

Als je de code op het AMB T-shirt scant, krijg je een combinatie van filmpjes, foto’s en informatie die bij de exclusieve print hoort. Rembert: “We maken eerst het ontwerp en stellen dan de boodschap samen. Mijn vennoot Michaël Smet houdt zich daar fulltime mee bezig. We controleren ook elke maand of de QR codes nog werken. De boodschappen zijn kort, bondig en leuk. Zoals bijvoorbeeld bij dit ‘Vinyl Blues’ T-shirt. Daarachter vind je titels van de best gemaakte vinylplaten en de mooiste covers die gemaakt werden. Daar werd nog moeite voor gedaan in tegenstelling tot de kleine hoesjes van een cd. Die zijn trouwens helemaal passé. Ik hou van vinyl. Die platen zijn weer helemaal in. In Parijs of Amsterdam merk je dat. Maar ook in Antwerpen duiken verschillende barretjes op, zoals ‘Coffee en Vinyl’ in de Volkstraat.”

Snelle groei

De tweedimensionale streepjescode werd oorspronkelijk bedacht door een dochteronderneming van Denso Wave, een leverancier van auto-onderdelen voor Japanse automerken als Toyota en Isuzu. Het idee om diezelfde code te gebruiken voor mode ontstond vanuit Vici International, het bedrijf in promomateriaal dat Rembert samen met Michaël Smet in 2010 opstartte. Rembert: “Ik heb zeven jaar mijn netwerk al reizend uitgebreid terwijl Michaël KMO-management studeerde. We wisten dat we samen iets wilden uitbouwen. Die combinatie van weten hoe je het best aanpakt, mensen hebben die je de weg kunnen wijzen en een goed product, verklaren onze snelle groei.” Vanwaar de naam komt, weet hij niet meer. Rembert: “Tja, waarom hebben mijn ouders mij Rembert genoemd? Een brainstorm leverde Addmyberry op en die naam bleef hangen. Als je toch graag een betekenis wil, kan je ‘adden’ als ‘scannen’ verklaren.”

In het promofilmpje op hun website wordt AMB voorgesteld als een merk dat mensen verbindt. Maar wordt het contact tussen mensen net niet onpersoonlijker door zulke toepassingen? Rembert: “Goh, mensen klagen over het voortdurend gebruik van gsm’s tijdens gesprekken, terwijl ze zelf onophoudelijk op hun scherm tokkelen. Mij stoort dat niet.” Pjotr: “If you can’t beat them, you should join them.” Rembert: “Maar daar gaat het eigenlijk niet over. De boodschap achter de print is gewoon een leuke gadget zoals een Vespa of een Iphone. Dat heb je niet echt nodig, maar het is leuk om te hebben.” Pjotr: “En je ziet er mooier uit.”

Persoonlijke helden

Rembert’s liefde voor muziek verklaart een deel van de verschijningen van zijn persoonlijke helden op de prints zoals een Elvis Presley of een Kurt Cobain. Maar ook Superman en Batman krijgen een QR code. Rembert: “Met een beeldhouwer als vader ben ik altijd omringd geweest door kunst. Ik lees en reis veel en probeer geschiedenis met actualiteit te combineren. Ik haal mijn inspiratie uit steden die ik bezoek of uit films die ik goed vind. Maar mijn grootste muze blijft muziek. Ik ben een hevige Eddie Vedderfan (zanger van Pearl Jam). Zijn optreden op Rock Werchter was trouwens het beste wat ik ooit van hem zag. Maar ook de muziek van The Beatles en The Rolling Stones vind ik geweldig. Ik was tiener toen er vijf wereldalbums zijn gemaakt, dat beïnvloedt nog steeds mijn leven. Het eerste album dat ik kocht, was ‘Bad’ van Michael Jackson, mijn tweede ‘Nevermind’ van Nirvana. Een vriend vroeg me onlangs of ik zou kunnen kiezen tussen de Lotto winnen of Kurt Cobain opnieuw zien optreden. Ik denk dat ik voor Kurt Cobain zou gaan. Bovendien ben ik een bezeten trendspotter. Ik sta op, lees blogs en bekijk Instagram. Laatst was ik op vakantie in Ibiza maar stuurde voortdurend ideeën door naar Pjotr om verder uit te werken.” Pjotr: “Ik denk dan wel eens, ‘dat wordt helemaal niet mooi’, maar dan probeer ik mijn grenzen te verleggen en uiteindelijk komt het dan wel goed.”

Pjotr stuurde negen maanden geleden zijn sollicitatiebrief naar AMB met de vraag of hij er stage kon lopen als grafisch vormgever. Rembert: “Zijn brief was simpel en goed en viel meteen op.  Michaël en ik vinden zijn typografie heel sterk. Sindsdien werken we met hem en ontwerper Lucca Sanchez samen om elke collectie nieuwe prints te creëren. Op die manier steunen we startend talent. We brengen hen in contact met de juiste mensen wat cruciaal is in deze job. Dat heb ik zelf ondervonden toen we 2,5 jaar geleden AMB lanceerden.” Pjotr: “Mijn leven is helemaal omgeslagen sinds ik bij AMB werk. Vroeger ging ik al eens naar een modeshow en nu loopt daar een mannequin met een T-shirt dat ik zelf ontworpen heb. Eén van mijn voorbeelden is Raf Simons. Ik hoop dat ik op die manier kan blijven groeien en bijleren in het ontwerpen, details halen uit structuren op straat of de beelden verwerken die ik zie wanneer ik muziek hoor.”

München

AMB wil voor elke nieuwe collectie samenwerken met interessante organisaties of gerenommeerde artiesten. Rembert:

“Zo zal er in december een T-shirt in de winkel hangen met een print van het schilderij ‘München’ dat Luc Tuymans aan het Koninklijk Atheneum schonk in mei dit jaar. Daar zullen ze in New York van opkijken.”

“Maar we werken ook samen met sociale organisaties zoals Action on Addiction uit Brasschaat. Zij bieden zorg voor mensen met een middelen- en of gedragsverslaving. Maar de instap kost 250 euro per persoon. Per aantal T-shirts dat we verkopen, kunnen we de instapkost van één persoon betalen.”

In Antwerpen zijn er momenteel vier winkels die Addmyberry artikelen verkopen. Geen rock and roll plekken maar winkels zoals Princess, Princess Blue, Henri Antwerp en ENES. Rembert: “We kiezen bewust voor een beperkt aantal om exclusief te blijven. We zijn blij dat we in goede winkels liggen. Onze productie gebeurt in Portugal waarmee we voorkeur geven aan kwaliteit. De uitdaging zal zijn om te blijven bevestigen dat AMB een goed product is dat kwaliteitsvol en trendy is.” Rembert wrijft in zijn kleine festivaloogjes en kijkt uit naar hun aanwezigheid op Tomorrowland dat eind juli plaatsvond. Rembert: “Maar eerst nog een beetje werken.”

Verkooppunten:

Princess, Meir 51-55

Princess Blue, Schrijnwerkersstraat 7

Henri Antwerp, Volkstraat 11

ENES, Lombardenvest 60

Verschenen op 7 juli 2014 in CittA.